Cs1,6
Administrator
Informacje
Dobra konfiguracja kamer na serwerze jest dosyć istotną rzeczą na każdym serwerze publicznym, a także prywatnym!. Ich poprawna konfiguracja nieraz decyduje o komfortowej i uczciwej rozgrywce na serwerze, dlatego powinna być przemyślana i dobrze dostosowana do typu serwera oraz tego co chcemy osiągnąć. W tym mini poradniku postaram się wam przybliżyć zagadnienie konfiguracji kamer na serwerach HLDS (counter-strike). Przypomnę także wszystkim jeszcze jedną istotną rzecz.
Rodzaje kamer
freecam
Freelook (Wolna kamera)
Gracz może poruszać się przy pomocy myszki i klawiatury po dosłownie całej mapie.
ct
First person (Widok z 1 osoby)
Jest to widok z pierwszej osoby, czyli z oczu gracza. W tej kamerze widzimy wszystko to widzi gracz przez nas obserwowany.
zaplecami
Śledzenie za plecami
W tej kamerze widzimy całą sylwetkę gracza, która jest śledzona przez kamerę po całej mapie.
mapa
Widok mapy
Tutaj rozróżniamy dwa rodzaje kamery:
- Swobodny widok mapy - Widzimy przekrój całej mapy po którym możemy się przesuwać operując klawiaturą i myszką.
- Widok mapy - śledzenie - Kamera ta automatycznie śledzi jednego wybranego gracza pokazując go w formie kółka na tle przekroju całej mapy.
Konfiguracja kamer
UWAGA: Wszystkie kamery konfigurujemy w pliku server.cfg w katalogu cstike na naszym serwerze. Jeżeli nie masz takich komend w tym pliku, to dodaj je ręcznie.
1. Pierwsza komenda to mp_fadetoblack, służy ona do blokowania widoku wszystkich kamer poprzez ich ściemnienie.
mp_fadetoblack 0 - Brak ściemnienia.
mp_fadetoblack 1 - Czarny obraz po śmierci na wszystkich kamerach.
2. Druga komenda to mp_forcecamera, która służy do ustawienia widoku drużyn.
mp_forcecamera 0 - Gracz widzi swoją oraz przeciwną drużynę.
mp_forcecamera 1 - Gracz widzi tylko swoją drużynę.
3. Ostatnią komendą jest mp_forcechasecam, która ustala czy możemy korzystać z swobodnych kamer, czy też wyłącznie z widoku pierwszej osoby.
mp_forcechasecam 1 - Gracz może latać po całej mapie i używać kamer: swobodny widok mapy, widok mapy - śledzenie, śledzenie za plecami, pierwsza osoba.
mp_forcechasecam 2 - Widok tylko z pierwszej osoby.
Przykłady konfiguracji
Na serwer FFA (Gracz widzi wszystkich i ma dostępne wszystkie kamery)
mp_fadetoblack 0
mp_forcecamera 0
mp_forcechasecam 1
Na serwer FFA (Gracz widzi wszystkich, ale tylko w pierwszej osobie)
mp_fadetoblack 0
mp_forcecamera 0
mp_forcechasecam 1
Na serwer TP, CW (Gracz widzi tylko swoją drużynę w pierwszej osobie)
mp_fadetoblack 0
mp_forcecamera 1
mp_forcechasecam 2
Offline